tisdag 12 augusti 2008

Eko eller konventionellt?

Veckans ämne i Skrivglada nätverket var jätteinteressant!

"På inköpslistan står äpplen och du handlar på Ica Maxi. Där finns 2 sorter att välja på:

1.) ekologiska från Argentina för 25 kr/kg
2.) konventionellt odlade från Sverige för 15 kr/kg

Hmm.... ja. Om det hade varit ett alternativ som hette ekologiska från Danmark för 25 kr/kg så hade jag valt dem :-)

Men först: Hur vill jag kategorisera mig som förbrukare? Jag köper själv gärna ekologiskt och här i DK där jag bor är det inte längre så stor prisskillnad på eko och konventionellt. När jag köper ekologisk är det först och främst mjölk och mejerivaror (smör, ost osv) och grönsaker. Kött också om det inte är alltför dyrt. Dessutom använder vi endast Svanen-märkta rengöringsmedel och tvättmedel.

Men tillbaka till frågan. Jag tror att svaret ville vara "Konventionella från Sverige". Men det var inte lätt att komma fram till det svaret.

Så här tänker jag:

- Jag tycker att man ska stötta sina lokala odlare
- Ställer ekologisk odling i Argentina samma krav som ekologisk odling i Sverige?
- Att flygtransporten/sjötransporten Argentina - Sverige utleder så mycket CO2 och andra avgaser att det utjämnar den mindre miljöbelastning som jag går ut från att ekologisk odling för med sig.

Så jag ville välga konventionella äpplen för att de är från Sverige. Och så hoppas att Ica Maxi ville lägga sig lite i selen för att få tag på några svenska ekologiska äpplen. Det är så lätt att säja att det är förbrukarna som bestämmer utbudet av varorna i affärena men när utvalet är begränsat så ger det ju inte en korrekt bild av vad man gärna VILLE köpa om man hade valet.

Inga kommentarer: